Bambootrain, killingcaves en batmancave - Reisverslag uit Khett Batdambang, Cambodja van Jack en Maaike - WaarBenJij.nu Bambootrain, killingcaves en batmancave - Reisverslag uit Khett Batdambang, Cambodja van Jack en Maaike - WaarBenJij.nu

Bambootrain, killingcaves en batmancave

Door: Maaike

Blijf op de hoogte en volg Jack en Maaike

04 November 2015 | Cambodja, Khett Batdambang

Vandaag een super leuke dag gehad. Deze ochtend de bekende bambootrain genomen. Met een tuk tuk naar het "station" we dachten dat we nog zelf mochten pompen om vooruit te komen maar helaas, hier heeft de modernisering zijn intrede gedaan en het treintje werd vooruit gedreven door een motortje :( eigenlijk is het ook geen treintje, ze noemen het wel zo maar het is niet meer dan een bamboo vlonder op twee trein wieltjes. ( ahha gecombineerd is het natuurlijk een bambootrain :) ).al met al echt wel de moeite waard. Het maakt het ook leuk als je een tegenligger krijgt. Een van de twee moet zijn " treintje van de rails halen zodat de ander kan passeren. De rails is ook bij lange na niet meer recht dus we hobbelen en bobbelen alle kanten uit. Een wonder dat de traintjes niet ontsporen!!
Aan het einde van de middag hebben we de killing caves bezocht. Wauw wat een horror tijd moeten de mensen hebben meegemaakt hier. Een aantal jaren geleden hebben we in Phnom Pehn de Killing fields bezocht, een gruwel plek. De killing caves gaat je gezonde verstand ook echt te boven. Korte uitleg: de Cambodjanen werden hier naar Battanbang gebracht om alle informatie uit de mensen te slaan en te folteren net zo lang dat er informatie uit hun kwam. Waar of onwaar.......
Gingen de mensen tijdens het folteren niet dood dan werden ze de berg op gebracht en in een grot naar beneden geduwd. Voordat ze geduwd werden kregen ze eerst nog een houw op het hoofd (door de gevonden skeletten weten ze hoe deze mensen aan hun einde zijn gekomen. Diegene die de val overleefd had en uit de grot probeerde te komen werden zodra ze boven waar weer net zo hard terug geduwd. Als je daarvin de grot staat en je kijkt naar boven dan is het gruwelijk wat deze mensen hebben meegemaakt.
Als afsluiting hebben we naar een natuurwonder gekeken.
Vleermuizen die ineens uit een grot komen. Duizenden maar dan ook duizenden komen uit de grot tevoorschijn.
In een lange sliert vliegen ze naar een meer om zich te voeden met insecten. Dit was een hele mooie afsluiting van deze dag.
Nu een biertje drinken op de verjaardag van zwager Dick.
Proost Dick

Xxx